آینده نظام بازنشستگی در گرو تجمیع ساختارها و اصلاح بنگاه‌داری زیان‌ده جلسه فوق العاده هیئت دولت تشکیل شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) سراج: سیاسی کاری شورای حقوق بشر کار اشتباهی است فرصت یک ماهه برای مشمولان نظام وظیفه غیرغایب به دلیل تأخیر در اعلام نتایج کنکور آذری: گروه و جناح های سیاسی به جای تفرقه، همدل و همسو برای خدمت به کشور تلاش کنند سرلشکر موسوی: نیرو‌های مسلح با اقتدار به آمریکا و اسرائیل پاسخ دادند مروری کوتاه بر زندگی حاج علی شمقدری یار دیرین مقام معظم رهبری رئیس دولت موقت سوریه: مذاکرات با اسرائیل احتمالا به‌زودی به نتیجه می‌رسد محسنی ثانی: تنها راه توقف ماشین جنگی صهیونیست‌ها است، اتحاد کشورهای اسلامی است رای گیری پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه پنجشنبه در شورای امنیت مقام نظامی سابق رژیم صهیونیستی درباره سیاست‌های نتانیاهو هشدار داد نگاهی به برخی اظهارات شتاب زده در توافق قاهره تایید حکم قصاص نفس قاتل پزشک یاسوجی در دیوان عالی کشور (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) پزشکیان در دیدار با وزیر انرژی روسیه: مانعی بر سر راه همکاری دو کشور وجود ندارد ژاپن عملیات نظامی رژیم اسرائیل در نوار غزه را محکوم کرد درگیری شدید بین حریدی‌ها و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از غزه: هزاران فلسطینی در پی دستورات تخلیه اسرائیل در حال فرار هستند دیدار نخست وزیر پاکستان با ولیعهد عربستان درباره جنگ غزه مسمومیت ۱۳۰ نظامی صهیونیست بر اثر غذای گندیده فرافکنی انگلیس درباره «مکانیسم ماشه»: ایران گام‌های ملموس بردارد ایران: آینده افغانستان باید به دست افغان‌ها رقم بخورد قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد پاشینیان: روابط ارمنستان با ایران شتاب گرفته است هشدار کویت درباره عواقب تجاوزات اسرائیل اسلامی: ازسرگیری بازرسی‌ها نیازمند اتخاذ «تدابیر ویژه» است واکنش وزارت امور خارجه به اقدام اکوادور علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوغان: اقدامات اسرائیل محکوم به شکست است
سرخط خبرها

روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!

  • کد خبر: ۲۲۷۹۰۶
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!
روایتی از تلاش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب را اینجا مطالعه کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی روایتی از تلاششان برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب نقل کرده اند.

"اول انقلاب عده یی از مردمِ بااخلاصِ بی اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الآن هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آنجا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الآن چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دین داری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاک دینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دین داری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. بااینکه فردوسی اصلًا بنا ندارد از هیچ یک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌ای دارد، اسفندیار چه چهره‌ای دارد؛ این‌ها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیار‌های اسلامی، به فضیلت‌ها توجه دارد؛ در حالی که برطبق معیار‌های سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، می‌بینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع می‌کند «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همین طور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دل باخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. البته بعضی‌ها زردشتی مسلکند، بعضی‌ها هم زردشتی مسلک نیستند. آن‌هایی که زردشتی مسلکند، خوششان می‌آمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی در باره‌ی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامه‌ی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال می‌کنید که اگر در شاهنامه‌ی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، این قدر در جوامع اسلامی جا می‌افتاد؟ شما می‌دانید که در این نسل‌های گذشته، مردم ما چقدر دینی بوده اند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمی‌شد؟ همه جا می‌خواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمی‌دیدند. " ۱۳۷۰/۱۲/۰۵

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->