اوکراین: ۲ پالایشگاه نفت روسیه هدف قرار گرفتند پنتاگون از اروپا خارج شد؟ حماس: مقاومت اجازه تحمیل واقعیت‌های جدید را به دشمن نخواهد داد واکنش اتحادیه اروپا به حملات رژیم صهیونیستی به غزه آیت الله جنتی: نگاه تمدن غرب به زنان استثماری است ارتش روسیه، یک اژدر هسته‌ای آزمایش کرد + فیلم (۷ آبان ۱۴۰۴) پزشکیان به دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان فرصت یک هفته‌ای داد پرونده قضایی برای فائزه هاشمی تشکیل شد معاون وزیر خارجه از پیگیری ویژه حقابه ایران از هیرمند خبرداد تذکر شفاهی برخی نمایندگان مجلس به ارکان اطلاع‌رسانی دولت و پزشکیان معاون وزیر کشور حکومت سرپرست افغانستان به سفارت کشورش در تهران رفت آمریکا یک روزنامه‌نگار بریتانیایی حامی فلسطین را بازداشت کرد وزیر نفت: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده است آیت الله علم الهدی: باید از ایجاد نفاق و تفرقه در محیط دانشگاه جلوگیری شود پاکستان اعزام نیرو به غزه را بررسی می‌کند پزشکیان: دستگاه‌های دولتی بر اساس عملکرد حقوق و پاداش پرداخت کنند رفیع‌زاده: اصلاح نظام اداری طبق نظر و خواسته مردم انجام خواهد شد قائم‌پناه: رئیس‌جمهوری بر پرداخت بودجه بر اساس عملکرد تاکید دارد وزیر بهداشت: تأثیر تحریم‌ها انکارناپذیر است، اما شرایط از سال گذشته بهتر شده است مهاجرانی در حیاط دولت: خروج ایران از لیست سیاه FATF زمان بر است وزیر جهاد کشاورزی: پیگیر تامین نهاده‌های دامی هستیم دیدار هیئت پارلمانی و سفیر ایران در مسکو | گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه بررسی شد کرامت هسته‌ای در برابر فشار آمریکا | تمجید وبگاه اوکراینی از موضع ایران در برابر قلدری آمریکا عارف: در اداره دانشگاه ها باید تجدیدنظر شود انتقاد پزشکیان از رقم اضافه کار پرستاران سفرای ایران و ارمنستان در عراق دیدار کردند نماینده مردم چابهار در مجلس: برخورد با قاچاقچیان بزرگ سوخت به‌جای سوخت‌بران جزء، اولویت بیشتری دارد
سرخط خبرها

روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!

  • کد خبر: ۲۲۷۹۰۶
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!
روایتی از تلاش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب را اینجا مطالعه کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی روایتی از تلاششان برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب نقل کرده اند.

"اول انقلاب عده یی از مردمِ بااخلاصِ بی اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الآن هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آنجا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الآن چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دین داری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاک دینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دین داری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. بااینکه فردوسی اصلًا بنا ندارد از هیچ یک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌ای دارد، اسفندیار چه چهره‌ای دارد؛ این‌ها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیار‌های اسلامی، به فضیلت‌ها توجه دارد؛ در حالی که برطبق معیار‌های سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، می‌بینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع می‌کند «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همین طور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دل باخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. البته بعضی‌ها زردشتی مسلکند، بعضی‌ها هم زردشتی مسلک نیستند. آن‌هایی که زردشتی مسلکند، خوششان می‌آمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی در باره‌ی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامه‌ی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال می‌کنید که اگر در شاهنامه‌ی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، این قدر در جوامع اسلامی جا می‌افتاد؟ شما می‌دانید که در این نسل‌های گذشته، مردم ما چقدر دینی بوده اند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمی‌شد؟ همه جا می‌خواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمی‌دیدند. " ۱۳۷۰/۱۲/۰۵

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->